Hej och välkommen till min hockeyblogg om i huvudsak Vita Hästen och en gnutta IK Guts. Det här är mitt minnesalbum där jag publicerar kort, filmer, lite matchsnack, funderingar, annorlunda spelarpresentationer och blandade påhitt. Ni kommer inte hitta senaste nyheterna om laget här, inte heller rykten och smutskastning utan jag försöker låta det här vara en "trivselblogg" där man kan surfa runt, må bra och ha kul. Allt som skrivs om motståndarna ska ses med glimten i ögat. Alla foton är tagna av min egna amatörkamera om inget annat anges, låna gärna foton men lämna cred i så fall är ni snälla. Vill ni kontakta mig angående bloggen, tex önskemål på inlägg eller tips på annat som rör Vita Hästen eller Guts - skicka mail via länken lite längre ner på höger sida. Tack för att ni tittade in och välkommen åter!

7 augusti 2014

Nu är det dags!

Hörrni... nu är dagen här, dagen då det känns som om säsongen 14/15 startar på riktig liksom. Även om det bara är en träningsmatch som står för kvällens underhållning så är det den FÖRSTA träningsmatchen för den här säsongen, den FÖRSTA träningsmatchen i ALLSVENSK kostym. Eller vänta nu... det sägs att killarna ska spela i J20's bortaställ. Men de avancerade ju med så vi kör på ALLSVENSK KOSTYM! Det är nu det börjar bli på riktigt...

...och så missar jag det roliga :(. Jag har arbetstid till en bit in i första perioden och då jag mig veterligen inte har kraften att färdas i ljusets hastighet lär jag få åka hem och följa matchen via Twitter, Swestats och SMS från gubben. Känns så där... MEN, jag har lagt ut fotograferandet på entreprenad så jag hoppas att jag kan publicera lite kort från matchen även om jag inte har en aning om i vilka sammanhang de är fotade. Kan bli spännande. Vem vet... resultatet kanske blir så bra att jag får hyra in fotografen på heltid? 

Vad tror vi om matchen då? Själv har jag knappt hunnit sätta mig in i vilka spelare som anlänt och hur det ska kunna se ut på isen. Men... efter ispremiären som allt som oftast brukar betecknas som "kalvar på grönbete" och "Bambi på hal is" mm så måste jag säga att jag slogs av tempot. Bara den korta istiden fick mig att se ganska ljust på den Allsvenska tillvaron. Nu ska vi inte ta på oss skygglappar och sväva iväg alltför mycket utan vi måste vara realistiska att säsongen kommer bli lång och tuff. Vi och laget måste lära oss att ta förluster, inte det lättaste när man är "van" att vinna och vara bäst ;). Mina egna förhoppningar är att vi ska klara oss kvar i serien, med lite flyt och hårt arbete även utan kval. Men vi får väl se... vi har en lååång säsong framför oss. Visst är det härligt?

För att knyta ihop den här dagen med förra säsongen tar jag och publicerar lite kort från det som startades under kvalserien förra säsongen. Ett påhitt som snabbt växte i Fanz-kretsen och blev en omtalad hit. Självklart pratar jag om RONDELLEN. Den rondellen som vi nu, trots basketnissar och andra utövare, bör döpa till "HÄSTEN-RONDELLEN". Rondellen där det vinkades Lycka till, rondellen där det togs emot och hyllades så väl vid vinst som stöttning vid förlust. Vilken tid det var... den där rondellen har man besökt nästan alla tider på dygnet :)

1:a matchen: Piteå - Hästen 2-7
Så här började det. En ensam Pelle står i bortaskrud på kullen en tidig vacker vårmorgon, vinkar och filmar. Jag hade vinkat av spelarna vid busspåstigningen med smörgåsar och tog mig sedan hemåt. Passerar det som startade allt...Pelle!
Tidigt, tidigt rullar bussen upp mot Arlanda för vidare flyg till Piteå.
2:a matchen: KRIF - Hästen 1-3
Nu hade det hänt något... Matchen hemma mot Troja rörde upp mycket känslor i Hästen-lägret och rondellvinkningen fick ett budskap. Inte lika vackert väder att varken dela ut smörgåsar i eller vinka, men skaran hade nu vuxit. En vit (nåja) häst hade placerats i mitten och skyltar med "VINNA FÖR GUNNAR #18" hade tryckts upp.
3:e matchen: Tingsryd - Hästen 2-3

Hittar tyvärr inga kort härifrån. Jag vet att jag var på plats... och jag vet att vi sedan stod i rondellen. Men jag måste glömt kameran. Ehrm...eller nej just ja... jag hade mobilen och filmade rondellsvängen. Sen visade det sig att jag inte alls filmat... jaja, även solen har fläckar ;)

4:e matchen: Björklöven - Hästen 4-1
(där kom den, förlusten)
Återigen strålande vårdag. Bussen väntar på spelarna som ska ta dem upp till Arlanda igen för vidare flyg till Umeå.
Nu har skaran vuxit ordentligt och det vinkas mer och mer.
 Den här kvällen kom bortaförlusten mot Björklöven och efter lite diskussioner över facebook bestämdes det att visst skulle vi ta emot spelarna i rondellen även vid en förlust och visa att vi fanns där i ryggen. Ut i garaget och fixa en väldigt amatörmässig banderoll och ut i natten.

Två av "dårarna" som slöt upp
Här kommer bussen... och vi visar att vi är med dem... "I MED- & MOTGÅNG"

5:e och sista bortamatchen i kvalserien: Troja - Hästen 3-2 e.förl.

Nu har jag för mig att vi var några stycken som drog ner till rondellen och vinkade av laget innan vi åkte till vår egen bussavgång. För nu snackar vi #RödTorsdag, men hittar inga kort därifrån. Det får bli nattkorten i euforisk yra över det ALLSVENSKA avancemanget istället ;)



Om man åkte hem och sov efter den fantastiska resan till Troja? Nej... självklart åkte vi till rondellen och tog emot spelarbussen! Den lilla tappra skaran växte ganska snart till en ordentlig samling.


Bussen? Ja till vår glädje stannade den mitt i rondellen och spelarna klev av och firade med oss! Världsklass




Vilken resa vi gjorde förra säsongen! Idag ska vi påbörja en ny... med ännu fler berg att bestiga. Vi börjar med att ta oss till Oskarshamn, de som kan vill säga...





Inga kommentarer: